نخستین صفحه ی شعر روزنامه قدس از این هفته منتشر شد لینک صفحه در اینجا

 

 هنر شاعری هنر مهمی است . حداقل خیلی ها این گونه فکر می کنند منتها بسیاری افراد متاسفانه فکر می کنند برای شاعر شدن باید کارهای بیهوده و وقتگیری مانند مطالعه و تمرین را انجام داد. ما تصمیم گرفتیم حاصل سال ها همنشینی با شاعران را به صورت رایگان در اختیار خوانندگان خبر آنلاین قرار دهیم و امیدواریم این توصیه های ارزنده را به گوش هوش بگیرند و در کوتاه ترین مدت شاهد عرضه ی نسل جدید شاعران به بازار ادبیات کشور باشیم.

 1- شاعران گذشته ، اکسیژن هوا را بیهوده مصرف نکرده اند. آن ها آمده اند تا زحمت شما در کشف و شهود کمتر شود. سعی کنید هیج شاعری را از موهبت بازسرایی بهینه ی سروده هایش محروم نکنید . البته متوجه هستید که نام این کار وقتی شما انجامش می دهید " بینامتنیت" است و وقتی دیگران انجام دهند ، " سرقت ادبی".

 2- عمر شریفتان را برای یادگرفتن وزن هدر ندهید. اگر می خواهید غزل بگویید . هر جا که به مشکلی برخوردید یک پاورقی بدهید که " شکست وزنی آگاهانه است" تازه خیلی هم کلاس دارد. اگر هم هر چقدر زور زدید و نشد یک بیت موزون بگویید ، کلاً به این نتیجه برسید که "غزل شعر زمانه ی ما نیست"! ولی سعی کنید فرق شعر بی وزن و موزون را درک کنید . خدا را چه دیدید شاید یک روز کسی غزلی به شما تقدیم کرد که خودتان ذوق کردید ؛ دیگران به وزن و قافیه اش خندیدند!
 3- در کارنامه ی ادبی یک شاعر موفق دو مورد مهم حتماً باید وجود داشته باشد . اولین مورد اختراع یک شیوه ی جدید در شعر است. یک روز صبح از خواب بیدار شوید، امور لازم پس از بیدار شدن را انجام دهید و بعد ناشتا یک مانیفست بنویسید. سایت های کم بازدید برای منتشر کردن مانیفست جان می دهند. تمام عمرتان را بعد از آن صرف این کنید که اول آن شیوه ی شعر گفتن را شما اختراع کرده اید یا همسایه بغلی تان . مورد دوم که حتماً باید به خاطر داشته باشید ثبت حداقل یک مورد طلاق در شناسنامه است . این یکی از آن یکی هم حیاتی تر است. 
4- شاعر بودن به تنهایی کافی نیست. شما باید " شاعر ، منتقد، مترجم و نویسنده " ی معاصر باشید. آن سه مورد دیگر خیلی موردی ندارد چون همه افراد خود به خود شاعر و منتقد و  نویسنده هستند . برای مترجم شدن هم کار زیادی نباید انجام دهید مگر شاعر- مترجمان دهه ی چهل و پنجاه Google Translateبدون   چه می کرده اند؟
 5-شعر برای تقدیم کردن به این و آن است. البته اولویت هایی هم دارد مثلاً شاعران محترم پیش کسوت که در برخی انتشاراتی ها آشنایانی دارند، دوستان منتقد با معرفت، شاعرانی که خوب بلدند سر و صدا کنند و گاهی ممکن است وسط سر و صدایشان اسمی هم از ما بیاوردند و البته برخی دوستان خیلی خیلی نزدیک  .
 
این درس نامه ادامه دارد
 
این مطلب قبلا اینجا منتشر شده است