کوچه و بازار سياه پوش شده اند. همه در ماتم سالار شهيدان عزادارند. همه شهر در غم فرورفته است.
دسته دسته مردم به هياتهاي عزاي امام (ع) مي روند، پير و جوان و کودک مويه مي کنند، اشک

مي ريزند، سينه مي زنند و در اين ماتم عظيم مي خوانند

نوحه خوانان از داغهايي مي گويند که آل عبا(ع) ديده است. در ميان دمها و نوحه ها و سوگمويه ها اما گاهي واژگاني به گوش مي رسد که در شان سرور شهيدان نيست.از اين هيات به هياتي ديگر مي روي و باز به هياتي ديگر. اندک اندک اين نغمه هاي ناجور بيشتر و بيشتر مي شود. نوحه خوان با احساسات تند جملاتي را بر زبان مي آورد و سينه زن ها، اشکريزان با او مي خوانند. جملاتي که با اندکي تامل در مي يابي ، در شان امام معصوم و خاندان رسالت نيست

:اهل هنر و فرهنگ اين روزها درباره رواج گونه اي از مداحي ها که برگرفته از ترانه هاي لس آنجلسي و ملودي هاي تقليدي و تکراري است هشدار مي دهند و توجه بيشتر ذاکران اهل بيت (ع) را به اشعاري که در مجالس عزاي امام (ع) قرائت مي شود، طلب مي کنند. در گفت و گویی  با دو تن از شاعران معاصر به بررسی این موضوع پرداخته ام

صميميت حدي دارد


قادر طهماسبي (فريد) شاعر معاصر در گفتگو با جام جم با اشاره به رواج گونه اي از مداحي با الفاظ مبتذل و بدون پشتوانه فکري مي گويد: بعضي وقتها که اين گونه مداحي ها را مي شنويم ، احساس مي کنيم که مداح شعري را براي کودک خود مي خواند، نه امام معصوم. صميميت در شعر بحث درستي است ؛ اما صميميت نيز حد و حدودي دارد

وي استقبال از ترانه و مداحي هاي کم ارزش را دليل بر استقبال از شعر واقعي نمي داند و مي گويد: متاسفانه شعر خوب به مخاطب ارائه نمي شود. اکثر مردم نمي دانند شعر خوب چيست و همين که لفظي با احساسات همراه شد آن را شعر مي دانند در حالي که ارائه آثار سطحي و مبتذل در حقيقت فريب دادن مردم است

فريد با اشاره به اين که در طول تاريخ ، شاعران در گسترش واژگان و فرهنگ و هنر طلايه دار بوده اند، تاکيد مي کند: شعر بايد آنقدر قدرت داشته باشد که بتواند جاي خود را در بين مردم باز کند، در حالي که در شرايط فعلي شعر خوب به دست مردم نمي رسد و چون آنها نياز دروني به شعر دارند، حاضر مي شوند عطش دروني خود را با نازل ترين و سطحي ترين واژگان رفع کنند

احساسات گرايي و عوام زدگي


سيدعباس سجادي شاعر، ترانه سرا و مدير مرکز موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز با انتقاد شديد از وضعيت فعلي پاره اي از مداحي ها مي گويد: افراد وقتي براي رئيس اداره خود نامه مي نويسند، از مودبانه ترين الفاظ استفاده مي کنند. حال چه شده است که براي آسماني ترين انسان هاي تاريخ از سطحي ترين و نازل ترين کلمات استفاده مي شود ؟

سجادي ، نوحه سرايي را مرتبه اي از شاعري مي داند و مي گويد: نوحه سرايي امري تخصصي است ؛ چرا که نوحه سرا از يک سود بايد شناسنامه شاعري قابل دفاعي داشته باشد و از ديگر سو تاريخ عاشورا و مقاتل مسلط باشد

وي با اشاره به غلبه احساسات گرايي و عوام زدگي بر مداحي ها گفت: نيت در بسياري از مداحي ها امام حسين (ع) نيست ، بلکه اشک گرفتن از مخاطب است و براي اشک گرفتن نيز به سطحي ترين واژگان و مبتدل ترين ادبيات متوسل مي شوند

وي با اشاره به برخي از اين گونه ترانه مداحي ها مي گويد: من معتقدم کساني که اين گونه مداحي مي کنند به جاي ثواب کردن ، به ائمه اهانت روا مي دارند و گناه مي کنند؛ چرا که به زبان آوردن برخي از اين الفاظ شرم آور است

وي نبودن متولي در بحث آيين هاي عاشورايي را از دلايل وضعيت فعلي مداحي مي داند و مي گويد: اين که يک لفظ را از يک ترانه لس آنجلسي برداريم يا لفظي به آن بيفزاييم ، آن ترانه را عاشورايي نمي کند، چرا که ايجاد معنويت عاشورا با اتکا به لحنهاي فاخر و از سوي کارشناسان ممکن مي شود

سجادي با اشاره به برگزاري نخستين همايش آسيب شناسي نغمه هاي عاشورايي در سال گذشته مي گويد: از 300ساعت مداحي مداحان قديمي تهران 8ساعت و ربع مداحي استخراج شده و پس از پالايش در اربعين حسيني به مشتاقان هنر اصيل عاشورايي عرضه خواهد شد.